For mange voksne, ser de frikvarteret som den "sjove" del af skoledagen. Et pusterum, hvor børnene kan løbe rundt og lade op. Men for mange sansefølsomme og neurodivergente børn, er det lige det modsatte.
Frikvarteret kan være uforudsigeligt, ustruktureret og fuld af usynlige sociale regler, som kan være en udfordring at være i.
Legepladser kan være støjende, for disse særligt sensitive børn. Bevægelser er kaotiske og der er ingen klare roller, ingen opslåede instruktioner og ingen garanteret sikker plads. Spil ændres midt i legen, venskaber skifter fra det ene øjeblik til det næste, og indbyrdes forhandlinger sker på brøkdele af sekunder: Hvem er "den"? Hvem får bolden? Hvad er reglerne i dag?
For en sansefølsom hjerne, er frikvarteret ikke altid en nulstilling. Legepladsen kan føles som en slagmark med for mange input og ikke nok struktur.
Hvad du kan gøre som forældre:
At støtte dit barn, starter med at forstå deres oplevelse i frikvarteret. Tal med lærerne eller pædagogerne, hvordan de ser og oplever barnet.
Stil åbne spørgsmål:
"Hvad laver du normalt i frikvarteret?"
"Er der et spil, du kan lide at spille?"
"Hvad er det der føles svært i pausen?"
Øv jer derhjemme:
Rollespil - at deltage i legen og spil, håndtere tur-tagning eller bede om en pause på en måde, der føles naturlig og som barnet kan se sig selv i og bruge som en bagdør.
Brug diskrete sanseværktøjer:
Genstande som fidget toy, stressbolde eller tøj, der beroliger, såsom Hugz signatur Hoodie - en sansevenlig hættetrøje med indbygget stressbolde, kan hjælpe med selvregulering uden at tiltrække sig opmærksomhed, som en almindelig tyngdevest vil gøre. Du kan købe Hugz signatur hoodie til dit barn lige her
Hugz er designet til at være:
•Diskret - hjælper uden at få et barn til at føle sig anderledes
•Altid tilgængelig - i modsætning til små fidgets, bliver den aldrig væk eller glemt
•Beroligende - blødt stof, blid kompression og holder kroppen jordet
Nøglefunktioner inkluderer:
•En indbygget stressbold til fidgeting på farten.
•Ingen mærker eller ru sømme til at distrahere fra legen
•En velkendt, beroligende tekstur i et uforudsigeligt miljø
•Det er som at sende et reguleringsværktøj ind i frikvarteret uden at dit barn skal huske at tage et med.
Frikvarteret behøver ikke at være en kamp:
Med de rigtige værktøjer, hjælpemidler og forberedelse, kan frikvarteret skifte fra stressende til sikkert og kan blive et sted, at øve sociale færdigheder, opbygge selvtillid og, vigtigst af alt, føle sig tryg. Små ændringer kan føre til store skift i, hvordan dit barn oplever skolen. Og når frikvarteret føles trygt, har barnet resten af dagen plads til at skinne.